Розумовий розвиток — ступінь розвитку пізнавальних процесів у малюка: відчуттів, емоцій, мислення, мовлення, пам'яті й уяви. Крім того, розумовий розвиток дитини оцінюється ще й умінням міркувати, обґрунтовувати свої думки, виконувати прохання батьків, виявляти інтерес до пізнання навколишнього середовища, здатність швидко і правильно розуміти те, що їй говорять.

Велику увагу на темп розумового розвитку треба звернути батькам малюків до 5 років. Саме в цей період дитина активно розвивається, тому помилки у вихованні та упущення можуть зіграти фатальну роль у подальшому житті дитини.

Вважається, що дати оцінку рівня розумового розвитку дитини можуть лише психологи, невропатологи, психіатри чи педагоги. Однак у день обстеження малюк може бути не в настрої та відмовитись виконувати завдання спеціалістів. У результаті разового візиту може з'явитися помилковий висновок. Тож ми впевнені: щоденне, постійне та уважне спостереження батьків може допомогти в оцінці не менше.

Як оцінити, чи дитина розвивається нормально?

Нижче ми наведемо об'єктивні та доступні для розуміння батьків критерії нормативності розумового розвитку дитини.

Норми розумового розвитку дітей від 0 до 5 років 1

Вік Норми розвитку
10-й день Немовля намагається підняти головку, лежачи на животі, затримує погляд на яскравому предметі або очах матері.
14-й день Дитя вже розрізняє тихі та різкі звуки.
1,5 місяця Малюк утримує головку, намагається зосередити увагу на предметі. У цей період дитина віддає перевагу положенню на руках, бо воно дає можливість краще орієнтуватися у просторі. Все, що бачить малюк, дивує його. Здивування — один із перших показників нормального розумового розвитку.
3 місяці Дитина зосереджено дивиться в обличчя дорослого, зазвичай бачить предмет за чотири-сім метрів. Чує звуки і шукає їхнє джерело, до всього придивляється і прислуховується.
4 місяці Малюк остаточно виділяє мати з усіх навколишніх, упізнає її голос. Він стає емоціональним: радіє матері, посміхаючись і сплескуючи руками. За розвитком емоційності слід пильно спостерігати, тому що саме емоційність — рушійна сила розумового розвитку в цьому віці.
5 місяців Малюк самостійно вибирає об'єкт, який йому цікавий, виявляє зосереджену увагу та інтерес до чогось. У цьому віці він вже може самостійно повернутися зі спинки на животик і, спираючись на долоні, високо підняти голову, щоб краще бачити та чути.
5,5 місяців Дитина усе пробує на смак, розглядає, обмацує. Цей пізнавальний акт спричиняє багато головної болі батькам, проте є важливою віхою розумового розвитку.
6 місяців Коли до малюка звертається дорослий, реакція може залежати від темпераменту: сангвінік посміхається відразу; холерик і флегматик не поспішає із посмішкою. Лише оцінивши, хто перед ним, може або посміхнутися, або відвернутися та заплакати. Якщо малюк не може дотягнутись до предмета, він починає до нього повзти.
7 місяців Дитина лепече, повторюючи склади: "ма-ма-ма", "бу-бу-бу" — так крихітка зливає звуки, і за деякий час так само зіллє літери у слова. Коли звертаються із запитанням: "Де тато?" або "Де киця?", малюк шукає їх поглядом. Якщо не знаходить, вказує пальчиком на те місце, де вони зазвичай бувають.
8 місяців Дитина вже впевнено сидить, нахиляється до іграшки, бере її, перекладає з однієї ручки в іншу. Сидячи, до 30 разів може зосереджено постукати нею об щось. Не здатний до зосередження малюк уже відстає в розумовому розвитку.
9-11 місяців Дитина знає своє ім’я та відгукується на нього. Радіє, коли з нею спілкуються — щось може зрозуміти, запам’ятати слово. Зацікавлений погляд, допитливість — перший крок до періоду запитань, які будуть задані, як тільки малюк заговорить. У десять місяців у відповідь на прохання "дай" дитина знаходить і дає знайомі предмети.
1 рік Дитина використовує у розмові 7-14 слів, може зосереджено займатись однією справою до 15 хвилин, знає, що таке "не можна", починає ходити. Дівчатка починають ходити на місяць-два раніше хлопців.
2 роки Півторарічний малюк використовує 30-40 слів, а дворічний — 300-400. До двох років у дітей виникає фразова мова. Чим краще розвивається дитина розумово, тим більше домінує пізнавальна сторона — задає більше запитань і слухає. У два роки малюк може проявити інтерес до "малювання", здатний складати вежі з кубиків. У цьому віці він зосереджено займається однією справою до 20 хвилин.
3 роки Якісний стрибок у розумовому розвитку. Дитина цього віку запам’ятовує по 100 слів на місяць, і до трьох років використовує вже 1500 слів. Чим багатший словниковий запас батьків, тим багатшим буде словниковий запас дитини, тим глибше, повніше і природніше вона почне пізнавати світ. У першій половині третього року життя дитина задає орієнтовні запитання: "Де?", "Куди?", "Звідки?". У другій половині задає запитання: "Чому?". Чим раніше дитина задала запитання "Чому?", тим повноцінніший її розумовий розвиток, чим пізніше — тим виразніша затримка. Малюк розуміє, що таке один, мало і багато, має розрізняти праву і ліву сторони. Він уже настільки розумний, що за одною характерною деталлю дізнається ціле: по вухах — зайця, по бивнях — слона. Трирічний, якщо він розумний, сприймає насмішку, самолюбний, ображається, радіє, сумує, тужить, любить, відчуває почуття доброзичливості, ворожості та заздрощів, здатний до співчуття.
4 роки Четвертий рік базується на успіхах та рівні, досягнутих до трьох років. Він узагальнює: стілець, стіл, шафа, диван — меблі, а каструля, тарілка, чашка — посуд. Малюк задає до 400-500 запитань на день і освоює отриману у відповідях інформацію. Серед запитань домінує "Чому?". Чотирирічний займається однією справою 40-50 хвилин. Тепер дитина точно готова до сюжетно-рольової гри з однолітками. У другій половині четвертого року задає запитання "Навіщо?".
5 років Якщо раніше малюк засвоїв, що це добре, а то погано, приймаючи все на віру, то тепер перед ним постало запитання: чому це — добре, а це — погано? Він прагне зрозуміти, що таке справедливість, вірність, неправда. П'ятирічний абсолютно вільно грає з дітьми, добре знає правила гри. Він змагається, сперечається, доводячи свою правоту, шукає причини невдач, командує, організовує і підпорядковується. У цьому віці дитина знає не тільки своє ім'я, а й по-батькові, прізвище, вік, адресу, транспорт, що йде до його дому. Малює людину з головою, очима, носом, ротом, вухами, волоссям, тулубом, руками і ногами від тулуба, з пальцями на руках і домальовує до ніг стопи.

Якщо ви помітили, що поведінка вашого малюка не відповідає цим нормам, треба негайно звернутися до невропатолога або дитячого психіатра. Краще помилитися, запідозривши затримку там, де її немає, ніж виявити її несвоєчасно.

Яку роль грає вітамін D у розумовому розвитку?

Що ще, крім уважного спостерігання за розвитком дитини можуть робити батьки, щоб їхній малюк ріс здоровим і розумним?

Відповідаємо: забезпечити дитині добову дозу вітаміну D! Доведено, що цей вітамін фактично є гормоном, необхідним для розвитку мозку ембріона та підтримки функціонування мозку у дорослих і дітей.2

Одним із найважливіших ефектів вітаміну D є вплив на утворення дофаміну — важливої речовини, що забезпечує когнітивну діяльність.2 При недостатньому виробленні дофаміну у дітей спостерігаються уповільнення мислення, порушується процес перемикання уваги з одного процесу на інший, порушується тонка моторика та навички письма. Одним словом, поведінка малюка перестає відповідати нормам розвитку, які наведені в таблиці вище.

Тож можна впевнено сказати, що дефіцит вітаміну D може стати причиною зниження розумового розвитку, здатності до навчання та навіть аутизму.

Як боротися з D-гіповітамінозом?

Вітамін D дитина може отримати під впливом сонячних променів і незначну частину — з їжею. Проте ці джерела не можуть забезпечити малюкові добову дозу вітаміну — наразі це під силу виключно спеціальним медикаментозним препаратам.

Добова потреба вітаміну D залежно від віку:

Вік Вітамін D3 (крапля водного розчину/день)
Від народження до 6 місяців 1 - 2
Від 6 місяців до 1 року 1 - 3
Від 1 до 3 років 1 - 5
Від 3 до 8 років 1 - 6

Природними джерелами вітаміну D3 є сонячне проміння, сир, тріска, коров’яче молоко та яйця. Проте для того, щоб отримати вітамін D3 від сонця необхідна еритемна доза (перебувати під прямими сонячними променями до почервоніння шкіри). Якщо ж розглядати їжу в якості джерела вітаміну D3, необхідно з’їсти чималу кількість продуктів: щодня треба з’їдати більше 4 кг сиру або випивати більше 1 літру вершків чи 100 літрів коров’ячого молока. Відтак найоптимальніше отримати денну норму вітаміну D3 із медикаментозних препаратів.

Наразі найприйнятнішою формою застосування вітаміну D3 у педіатричній практиці з метою профілактики є водний розчин.

Чому саме водний розчин вітаміну D3?3

  • Всмоктування з шлункового каналу у 5 разів швидше;
  • Швидкий початок клінічного ефекту вітаміну D3, що починається вже за 5-7 днів;
  • Ефект при застосуванні водного розчину зберігається до 3 місяців;
  • Зручність і безпека лікарської форми.

ПАМ’ЯТАЙТЕ! Правильне дозування та доцільність профілактичного лікування може призначити тільки лікар-педіатр.

Література:

  1. “Оценка уровня умственного развития ребенка” - http://adalin.mospsy.ru/r_02_00/r_02_07e1.shtml
  2. “Сенсационная роль витамина Д в правильном развитии малыша” - https://medaboutme.ru/mat-i-ditya/publikacii/stati/detskie_bolezni/sensatsionnaya_rol_vitamina_d_v_pravilnom_razvitii_malysha/
  3. Інформація про лікарський засіб для використання у професійній діяльності медичними та фармацевтичними працівниками. З повною інформацією про препарат можна познайомитись в інструкціях для медичного застосування.